Krónikus arcüreggyulladás

Idült, krónikus arcüreggyulladás (sinusitis maxillaris chronica)

INFÚZIÓS KEZELÉS ARCÜREGGYULLADÁSBAN   ←

kronikus arcureggyulladasAz arcüregek ismételt heveny, de különösen az elhúzódó gyulladásai az esetek többségében idült arcüreggyulladáshoz (szinuszitisz, sinusitis) vezetnek. Az akut arcüreggyulladás idültté, krónikussá válását az arcüreg felépítésének anatómiai sajátosságai segítik elő, mivel az arcüreg kivezető nyílása az üreg legmagasabb pontján fekszik és gyakran a középső kagyló megduzzadt nyálkahártyája el is zárja.

Az idült, krónikus arcüreggyulladás oka némelykor fogeredetű gyulladásos folyamat. Ha az arcüreg falait rosszindulatú daganat pusztítja el, és következményesen fertőződik, gyakran fejlődik ki krónikus, idült arcüreggyulladás, melynek tünetei az arcüreg daganat klinikai képét esetleg el is fedhetik.

Az idült, krónikus arcüreggyulladás tünetei

kronikus arcureggyulladas ORRVALADEKA krónikus arcüreggyulladás szubjektív tünetei vagy teljesen hiányoznak, vagy csak jelentéktelenek és határozatlan jellegűek. A betegek huzamosabb ideje fennálló, egyoldali náthára panaszkodhatnak, az orrváladék gennyes, nem ritkán kellemetlen szagú, bűzös. Néha ez a kellemetlen szag érzés a krónikus arcüreggyulladás megbetegedés egyetlen szubjektív tünete. Máskor krónikus arcüreggyulladásban az orrváladék inkább nyákos és csak a fellobbanás szakaszában válik gennyessé. Gombás arcüreggyulladás esetén gombatelepek is kimutathatók.

Az arcüregi váladék lefolyása előrefelé akadályozott lehet a középső kagyló elülső végének hipertrófiája, vagy orrpolipok miatt. Ekkor az orrból váladék úgyszólván nem is ürül s a betegek panaszai az orrgaratban, torokban és gégében észlelt kellemetlen érzésre vonatkoznak. Ilyenkor a garat különös szárazsága, gyakori krákogás, torok kaparó érzése, nagy mennyiségű nyákos, vagy nyákos-gennyes köpet, slejm ürítése, krákogás, krahácsolás, torokköszörülés, hívja fel a figyelmet a betegségre. Reggel gyakran hányinger kíséretében ürül a váladék. A lecsorgó váladék és slejm, köhögést is okozhat.

Idült, krónikus arcüreggyulladás esetében az arcfájdalom és a fejfájásfejfájdalom nem olyan erős, mint heveny arcüreggyulladásnál. A krónikus arcüreggyulladásnál a fájdalom vagy fellobbanás következménye, vagy az arcüregi váladék gátolt lefolyása miatt jön létre. A betegek fejfájásról ritkábban panaszkodnak, ez az orr állandó eldugulása esetén inkább diffúz fejfájás. A krónikus arcüreggyulladásban a fejfájás határozatlan jellegű, de lokalizálódhat a megbetegedés oldalára, a gyulladás területére, a halánték fele, vagy szemüreg tájára és ritkábban a homloktájékra. A fájdalom néha trigeminus neuralgia jellegű. Olykor a betegek arról panaszkodnak, hogy emlékezetük gyengül, nem képesek koncentrálni, vagy gyorsan kifáradnak.

SZAGLASZAVAR ARCUREGGYULLADASKrónikus arcüreggyulladásban a megbetegedett oldalon gyakran gyengült a szaglás (hipozmia), vagy a szaglás teljesen hiányozhat is (szaglászavar anozmia).

Az objektív vizsgálatnál, már az orrbemenet megtekintéséből gyanítani lehet a melléküregek gyulladását. A gennyes orrváladék állandó ürülése következtében, az orrbemenet bőre bereped, gyulladt, duzzadt vagy ekcémás. A legfontosabb objektív jel, a középső orrjáratban látható gennyes váladék. Ha szondára csavart vattával megtisztítjuk a középső orrjáratot, és anaemizáljuk, gyakran észlelhetjük, hogy a gennyes váladék ismét eltűnik. Ha a gennyes arcüregi váladék lefolyás előrefelé akadályozott, a gennyes váladékcsorgás a hátsó rhinoszkópiával, vagy endoszkópos vizsgálattal kimutatható. Az orrgaratba csorgó gennyes, vagy nyákok váladék idült, garathurutot, krónikus garatgyulladást okozhat. Az arcüregből kifolyó váladék, a középső orrjárat nyálkahártyájának gyulladását és a középső orrkagyló elülső végének hipertrófiáját idézi elő. A krónikus irritáció hatására a középső orrjáratban atípusos hipertrófiák és ödémás polipok képződnek.

Az idült arcüreggyulladás kórbonctani felosztása

Az idült arcüreggyulladás kórbonctani felosztása legtöbbször a kórlefolyásnak megfelelő.

arcureggyulladas HIPERTROFIA Az arcüreggyulladásnál leggyakrabban, a hipertrófiás alakot észleljük. Az idült arcüreggyulladás  ödémás, allergiás, catarrhalis, hurutos, vagy secretoros alakjának a nyálkahártya nagyfokú duzzanata és ödémás állapota felel meg, amely olyan fokot is elérhet, hogy az arcüreg egész üregét kitölti. A nyálkahártya megvastagodása, a submucosus rétegben levő savós exszudáció mértékétől függ és csak kisebb fokban duzzad meg az arcüregi nyálkahártya felületes rétege. A hiperpláziás, ödemás hurutos, allergiás, catarrhalis arcüreggyulladás alaknál a betegek állandó náthára panaszkodnak, az orrból bőséges, híg váladék ürül. Az orr váltakozó ideig tartó hosszas dugulása rendszerint nincs kapcsolatban a fej testhelyzetével.

Az orr vizsgálatával sem gennyet, sem pörköket nem észlelünk az orrüregben. Az orrnyálkahártya, különösen a középső orrkagyló és középső orrjárat területében hipertrófiás, némelykor ödémás, vagy egyenetlen, polipózus felszínű. Nem ritkán nagy choanalis polipokat figyelhetünk meg, melyek az arcüregből, vagy annak kivezető nyílásának tájáról erednek. A idült, krónikus arcüreggyulladás rendszerint kétoldali, bár némelykor az egyik oldalon kifejezettebb lehet, mint a másikon. Ilyenkor az arcüreggyulladás e fajtáját nagyon nehéz elkülöníteni a krónikus, idült, hipertrófiás rhinitistől.

A idült arcüreggyulladás leggyakrabban nem izolált, hanem kétoldali és a rostasejtek gyulladásával jár együtt. Az orrmelléküreg röntgenvizsgálat (OM rtg) és arcüreg komputer tomográfia (OM CT), az arcüregi nyálkahártya megvastagodását mutatja ki. A idült arcüreggyulladás esetén a próbapunkció és az arcüreg öblítés eredménye negatív.

PANSINUSITIS arcureggyulladasA idült, krónikus arcüreggyulladás gennyes alakjánál az orrváladék sűrű és rendszerint kellemetlen szagú, bűzös. A krónikus gennyes arcüreggyulladás megbetegedés az esetek többségében egyoldali. Az orr vizsgálatával a középső orrjáratban genny látható. A folyamat tartós fennállásánál az orr és orrgarat nyálkahártyája atrófiás lesz. Az orrmelléküreg röntgenfelvétellel és orrmelléküreg CT vizsgálattal a beteg oldal nagyfokú fedettségét figyelhetjük meg. Az arcüregpunkciónál, és arcüregöblítésnél az arcüregi mosófolyadék zavaros, gennyes, nem ritkán bűzös putrid és gyakran gomba telepek is kimutathatók.

Az arcüreg sokáig fennálló, idült, gennyes gyulladása a hám metapláziáját és cholesteatoma képződését idézheti elő.

A idült gennyes arcüreggyulladás kevert alakja a krónikus catarrhalis arcüreggyulladás másodlagos felülfertőződése következtében fejlődik ki, és a krónikus allergiás, hurutos arcüreggyulladás tüneteinek összessége jellemzi. Így a középső járatban látható gennyet, az orr és az arcüreg nyálkahártya ödémás hipertrófiáját és polipok kifejlődését láthatjuk.

A krónikus arcüreggyulladás ezen három kórformáinál ritkábban észlelhetjük az idült arcüreggyulladás atrófiás alakját. Az atrófiás krónikus arcüreggyulladás fő tünetei a száj- és orrüregből eredő kellemetlen, bűzös putrid szag. Az orrból gyér, erősen bűzös váladék ürül. A beteg oldalon néha az arcüreg néha fájdalmas. Az orr vizsgálatával az orrüreg nyálkahártyájának atrófiáját észleljük. Diagnosztikus arcüregmosásnál, próbapunkciónál, arcüregöblítésnél és az arcüreg átfúvásánál bűz érezhető, a mosófolyadék zavaros.

A krónikus arcüreggyulladás kimutatása, igazolása

Az idült arcüreggyulladás kórisméje a vizsgálati leletek összevetéséből, a többé kevésbé jellemző panaszokból, az objektív vizsgálatból és a kiegészítő vizsgálati eljárások eredményeiből (arcüreg röntgen, orrmelléküreg CT, arcüregöblítés) állapítható meg.

A krónikus arcüreggyulladás differenciál diagnosztikája

Aorrpolip arcureggyulladasz elkülönítő kórisme, differenciál diagnosztikai szempontjából fontos tudnunk, hogy gennyet találhatunk a középső orrjáratban és polipok is képződhetnek a rostasejtek és a homloküreg betegségeiben is.

Krónikus homloküreg gyulladásnál (sinusitis frontalis) és krónikus rostasejtgyulladásnál (ethmoiditis chronica).

Az arcüreg átöblítése és az orrüreg megtisztítása után 15-20 perccel, újra vizsgálva, ismét gennyet találunk a középső orrjáratban. Ez annak a jele, hogy a genny a homloküregből, vagy a rostasejtből származik.

A krónikus arcüreggyulladás kezelése

Enyhe esetekben a krónikus arcüreggyulladás kezelése és gyógyítása konzervatív, gyógyszeres kezelésekből és az alsó, vagy középső orrjárat felől végzett, arcüreg átöblítésekből áll. Ha megállapítottuk, hogy az arcüreggyulladás keletkezésének oka beteg fog, azt ki kell húzni és ismételt arcüregöblítéseket végzünk egészen a teljes gyógyulásig.

ORRMUTET FESS Az arcüregöblítés, valamint antibiotikum befecskendezés az arcüregbe az átöblítés után, nem mindig eredményes. A krónikus arcüreggyulladás kezelése során gyakran kell műtéti megoldást választanunk, amely során az arcüreg- és orrüreg között maradandó, széles összeköttetés kialakításából áll. Az arcüreg műtéti eljárások közül az orron keresztüli belső transz nazális behatolásokat (FESS műtét, functional endoscopic sinus surgery) előnyben kell részesítenünk a külső behatolásokkal szemben.

Az arcüreg nyálkahártyájának gondos felülvizsgálata, elváltozásainak megállapítása és esetleges eltávolítása azonban ritkán ugyan, de csak külső műtéttel lehetséges.

Kiegészítő infúziós kezelés

Arcüreggyulladás esetén hasznos kiegészítő kezelés az infúziós terápia, amellyel re hidratáljuk a kimerült szervezetet és intravénásan vitaminokat, ionokat juttatunk a keringésbe.

Bonyolultabb feladat az arcüreggyulladás ödémás catarrhalis, allergiás, hurutos, allergiás alakjának a kezelése, mivel ezeknél, még a legkiterjedtebb műtétek után is, kiújulhat az arcüreggyulladás. Az arcüreggyulladás ödémás catarrhalis alakjainak műtéte után a recidivára való hajlamot a megbetegedés allergiás természetével magyarázhatjuk. Allergiás okra visszavezethető arcüreggyulladás esetén a sebészi kezelés egymagában nem jár kielégítő eredménnyel. Az arcüregműtét után a gondos allergia kezelése elengedhetetlen. A homeopátia kezelés is sokat segíthet a gyógyulásban.

Összefoglalás: Idült, krónikus arcüreggyulladás oka a megfázás, fogeredetű gyulladás, rosszindulatú daganat,  fertőzés és nátha. Arcüreggyulladás tünetei kellemetlen szagú, bűzös gennyes orrváladék vagy  nyákos orrváladék. Torokban kaparó érzés, nyákos, gennyes köpet, slejm, krákogás, krahácsolás, lecsorgó váladék torokköszörülés, köhögés jellemző. Arcfájdalom és a fejfájdalom nem erős, gyengült a szaglás, hiányozhat.