Akut arcüreggyulladás

Heveny, akut arcüreggyulladás (sinusitis maxillaris acuta)

INFÚZIÓS HIDRATÁLÁS ARCÜREGGYULLADÁSBAN ←

akut arcureggyulladas sinusitisA Highmore-üreg, arcüreg heveny, akut gyulladásai gyakran fejlődnek ki heveny nátha, influenza, kanyaró, skarlát és egyéb fertőző betegség alatt. Az arcüreg falainak traumás sérülése, az orrban végzett műtét és az ezt követő tamponálás az üreg fertőzését és következményes arcüreggyulladást okozhat.

Az arcüreget a carieszesen elváltozott felső foggyökerek felől is érheti fertőzés. A lyukas fog, és a beteg fogak inkább idült orrmelléküreg gyulladást, mint heveny orrmelléküreg gyulladást idéznek elő.

Az akut arcüreggyulladás, sinusitis maxillaris tünetei

GENNY AZ ARCUREGBENAz akut arcüreggyulladás enyhébb eseteiben a szubjektív panaszok, a megbetegedett sinus tájékán jelentkező nyomásérzékenység, feszülés érzés, tompa arcfájdalom, fejfájás és az orr egyoldali eldugulás. Súlyosabb esetekben erős fejfájás lép fel, mely nem szorítkozik az arcüreg határaira, hanem a járomív, homlok tájékra, ritkábban a halántékba és az egész arc félre is kisugárzik.

Heveny arcüreggyulladásnál gyakran a megfelelő állcsont oldalán fogfájdalom is jelentkezik, mely rágásnál erősödik. Az arcfájdalmakat és fogfájdalmakat a nervus trigeminus ágainak ideggyulladása (neuritis) és a környék ödémájának az idegre történő nyomása okozza.

Az arcfájdalom a kopogtatásra, és rágásra erősebbé válik. Gyakran a beteg oldali arcfél duzzanatai és az alsó szemhéj ödémája észlelhető. A melléküreg gyulladás első napjaiban az általános tünetek igen kifejezettek lehetnek, hidegrázás, hőemelkedés és rossz közérzet figyelhető meg. Az orr vizsgálatával a középső orrjáratban a nyálkahártya belövelltségét, vérbőségét és az orrkagylók duzzanatát észlelhetjük. Az akut melléküreg gyulladás jellemzője a bőséges nyákos orr váladék, ami nem ritkán jellegzetes gennycsíkot mutat (gennycsorgás), mely a középső kagyló alól folyik ki.

Az akut arcüreggyulladás, sinusitis diagnózisa

GENNYES ARCUREGGYULLADASAz akut arcüreggyulladás diagnózisát a beteg panaszai, az anamnézis és az orrüreg vizsgálati eredménye alapján állítjuk fel. Akut sinusitisben jellegzetes a genny jelenléte, gennycsorgás a középső orrjáratban (a középső kagyló alatt), mely letörlés és a fej előre és az ellenkező oldal felé való hajlításánál újra megjelenik. A genny lefolyását elősegíthetjük a középső orrjárat anaemizálásával, a középső orrkagyló az orrsövény felé történő elmozdításával, valamint a genny kiszívásával. Ez után megpróbálhatjuk szondázni a Highmore üreg kivezető nyílását. Ha a bevezetett szonda mellett genny folyik ki, ez kétségtelen bizonyítéka az arcüreg gennyes gyulladásának. E módszerek azonban nem mindig vezet pozitív eredményhez. Ha a középső orr orrüreg járataiban a nyálkahártya heveny gyulladásos elváltozását, és gennyet is találunk, ez egyformán jelentheti mind az arcüreg, mind a homloküreg, vagy akár az elülső rostasejtek megbetegedését.

A végleges diagnózis megállapítására kiegészítő vizsgálatokra van szükség, mégpedig az arcüreg átvilágítására, arcüreg ultrahang (UH), arcüreg röntgen vizsgálat (OM rtg), vagy orr melléküreg CT vizsgálat (OM CT). Az akut arcüreggyulladás diagnózisát megerősíti a próba punkció (arcüreg felszúrás), és az arcüreg öblítés. A diagnosztikus arcüreg öblítés egyben már a kezelést magában foglalhatja (arcüreg átmosás).

ARCUREGGYULLADAS CTAz orrmelléküregek jelenlétét (néha ugyanis teljesen hiányozhatnak, mint pl. a homloküreg), kiterjedésüket és térfogatukat legmegbízhatóbban röntgenfelvétellel, vagy orr melléküreg CT felvétellel tudjuk megítélni. Minél nagyobb az üreg térfogata, annál kifejezettebben légtartó (pneumatizált). Az arcüregek pneumatizációjának csökkenése (pneumatizációs gátlás), melyet kóros folyamat (savós, vagy gennyes exsudatum) idéz elő, a röntgenképen fedettséget okoz, mert a sugarak a levegőnél sűrűbb közegben jobban nyelődnek el. Ily módon sikerül az exsudatum kimutatása az arcüregekben. Az arcüreg röntgen (OM rtg) felvétellel viszont nem tudjuk elkülöníteni a savós folyadékot a gennyestől, viszont jól és gyakran látható a nyálkahártya megvastagodása, vagy arcüreg polipok is. A röntgenkép kiértékelésénél, az egyik oldali üregeket a másik oldaliakkal kell össze hasonlítani. Kisterjedelmű üreg, még ha ép is, kevésbé látszik légtartónak, míg a nagy üreg még kóros állapotban is alig látszik fedettnek.

Azoknak a leleteknek, melyeket az arc- és homloküreg átvilágításával kapunk, nincsen abszolút diagnosztikus értékük. A kétoldali üreg nem egyforma nagysága, a csontos falaik vastagságában mutatkozó különbség és az egyáltalán nem ritkán észlelhető egyéb anatómiai variánsok, mint pl. a homloküregek teljes hiánya, némileg csökkentik e diagnosztikus eljárás értékét. Az arcüreg CT viszont megbízató vetületet nyújt az arcüregek és az arckoponya állapotáról és betegségeiről.

Ha az említett vizsgáló eljárásokkal nem sikerült a kórismét megállapítanunk, akkor próba punkciót és ezt követően arcüreg átöblítést, arcüreg átmosást végzünk.

Arcüreg öblítés

Az arcüreg punkcióját (arcüreg felszúrása) az alsó, vagy középső orrjáraton, vagy a kihúzott fog helyén maradt fisztulán át végezzük. Az alsó orrjáraton át végzett arcüreg felszúrás céljaira különleges fecskendők és tűk szolgálnak. Az arcüreg felszúrására a legegyszerűbb eszköz a 8—10 cm hosszú lumbálpunkciós tű.

ARCUREGOBLITESAz arcüreg felszúrása előtt gondosan érzéstelenítjük és anaemizáljuk az alsó orrjáratot. Ha az arcüreg punkció sikerült, némi ellenállás után a tű hirtelen behatolt az üregbe. Az arcüreg felszúrása után megkíséreljük, az üreg tartalmát leszívni (baktérium kenet vizsgálat), ezután pedig gumicsövön át, enyhe nyomással az üreget vízzel átöblítjük (arcüreg öblítés).

Az előzetes leszívásnak az a jelentősége, hogy ilyen módon kimutathatjuk egy arcüreg polipnak, vagy fogcisztának (alveolaris ciszta) a savós tartalmát, ami vízzel átöblítve nem sikerülne, mert a savós folyadék a mosóvízzel keveredve észrevétlen maradna. Ha a tű hegye a folyadék szintje fölött van, vagy az üregben sűrű genny foglal helyet, a leszívás szintén eredménytelen marad. Gennyes arcüreg tartalom esetén a mosófolyadék tejszerűen zavaros, vagy pedig foszlányokban tartalmaz gennyet.

Abban az esetben, ha az arcüregi mosófolyadék zavaros, putridan bűzös, akkor fogeredetű arcüreggyulladás feltételezhető. Máskor kezdetben tiszta víz ürül, később, az üreg tartalmának felkavarodása következtében gennyfoszlányok, vagy nyák öblíthető ki. Ha elegendő átmosás után, az arcüregi mosófolyadék egész idő alatt tiszta maradt, a punkció negatív eredményű. A folyadék maradványát óvatos levegőátfújással távolítjuk el az üregből. Átmosás előtt az előzetes levegő átfúvás feltétlen kerülendő légembólia veszélye miatt, mely esetleg vakságot, sőt halált is okozhat. Az arcüreg átmosás negatív eredménye még nem bizonyítja azt, hogy az arcüreg egészséges, minthogy a nem gennyes gyulladás lehetőségét nem tudjuk kizárni (ödémás, catarrhalis, hurutos és polipózus arcüreggyulladás).

Az arcüreg punkciójának eredményeképpen, némelykor elég súlyos szövődmények fejlődnek ki. Ezért az arcüreg punkciója csak akkor javallt, ha az előző vizsgálatok erre elegendő alapot nyújtanak.

Az akut arcüreggyulladás kezelése

Az orr melléküregek heveny gyulladásos megbetegedéseinél, ha azok hőemelkedéssel járnak, a betegnek ágynyugalomra van szüksége. Rendszerint lázcsökkentő, lázcsillapító szereket rendelünk. Súlyos akut arcüreggyulladás eseteiben, ahol a gyulladás, erős neuralgiával és fejfájással, és az orrból bőséges váladékürüléssel járnak, már antibiotikumot is adnunk kell.

SINUSITIS ORRSPRAYAz orr nyálkahártya duzzanatának csökkentésére, lohasztására, az orrmelléküregek kivezető nyílásainak területére a váladék lefolyásának megkönnyítése miatt orrspray-t javaslunk. Ha az orrspray nem elégséges, akkor súlyos esetben anaemizálni kell az orr nyálkahártyát. Az orrcseppek az alsó orrjáraton át többnyire igen gyorsan az orrgaratba jutnak, noha melléküreg gyulladásoknál a középső és felső orrjárat oldalsó falának nyálkahártyájára kellene hatást kifejteni. Ezért célszerűbb orrcseppek helyett az orrspray, aerosol, vagy az anaemizálás alkalmazása. A vazoaktív gyógyszerek orrba történő porlasztása, célzottabb és tartósabb vértelenítő hatást fejtenek ki, mint az orrcsepp magában. Az orrspray-k és aeroszolok alkalmazása lohasztják az orrmelléküreg szájadékok nyálkahártya duzzanatait, ezzel tágítják az arcüregi nyílások szűkületeit. Orrspray használata után gyakran észlelhető, a genny ürülése a középső orrjáratból.

A heveny arcüreggyulladás gyógyulását egyéb gyógyeljárásokkal is támogathatjuk, mint például sollux-lámpával, (solux lámpa kezelés) infralámpával (infralámpa kezelés). Különösen hasznos kiegészítő kezelés az akut arcüreggyulladás kezelésében a diathermiás kezelés. A diathermiás kezeléssel az arcüregeket 12-15 alkalommal naponta melegítjük 10—15 percig. A diathermiás kezelés kezelése, még influenza után, és egyéb fertőző betegségeket követő, súlyos arcüreggyulladások eseteiben is jó eredménnyel jár. Az arcüreg kezelésénél hasznos kiegészítés lehet a szaunázás és a gőzölés, inhalálás.

Összefoglalás: Heveny, akut arcüreggyulladás heveny nátha, influenza, és fertőző betegség alatt fejlődik ki. Az akut arcüreggyulladás, sinusitis maxillaris tünetei arcfájdalom nyomásérzékenység, fejfájás, orrdugulás, arcfél duzzanat. Akut arcüreggyulladás Kezelése: diagnosztikus arcüreg öblítés, arcüreg átmosás, arcüreg punkció, arcüreg felszúrás. Orr nyálkahártya duzzanat csökkentés, lohasztás, orrspray orrcsepp javasolt.