Szőrtüszőgyulladás

Szőrtüszőgyulladás, pattanás az orrban (folliculitis vestibuli nasi)

INFÚZIÓS KEZELÉS ORR GYULLADÁSBAN   ←

orr szortuszogyulladas pattanasOrrbemeneti szőrtüszőgyulladásnak, folliculitisnek, a szőrtüszők és környezetük gennyes-gyulladásos folyamatát nevezzük. Az orrbemeneti szőrtüszőgyulladás, pattanás, mitesszer gyakran jár együtt a felső ajak és az áll szőrtüszőgyulladásával.

A szőrtüszőgyulladást staphylococcus fertőzés okozza, ami az orrmelléküreg gennyedés vagy külső orrfertőzés (piszkos ujjak) következtében jön létre.

A szőrtüszőgyulladásnál az orrbemenetben és az orr körül elszórt, különálló, apró, felületesen fekvő gennyes hólyagocskák és pörkök észlelhetők. A bőr, különösen a heveny szóródás szakaszában, ödémás, feszült és fájdalmas. A tályogocska közepéből kilátszó szőrszál csak gyengén tapad és könnyen kihúzható. A szőrszál gyökerét áttetsző gennyel átitatott hám tok veszi körül.

A különböző eredetű bőrgyulladások, dermatitisek (ekcémák) az orr és az arc bőrterületeken gyakran vonnak szőrtüszőgyulladást maguk után. A bőrgyulladáshoz társuló szőrtüszőgyulladásra nagyon jellegzetes az elhúzódó, hónapokig, akár évekig tartó kórlefolyás. Az orrbemeneti és orr körüli szőrtüszőgyulladás gyakran kiújulhat. Az orr szőrtüszőgyulladása igen gyakran jár együtt orr ekcémával. Pörk és infiltrátum képződésénél nehéz a szőrtüszőgyulladást az orr ekcémától megkülönböztetni.

Szőrtüszőgyulladás kezelése és ellátása

A szőrtüszőgyulladás kezelésénél az orrbemeneti szőrtüszőket fedő pörköket kenőccsel fellazítva a megbetegedett rész szőrszálait csipesszel eltávolítjuk, azután a bőrt fertőtlenítjük. Heveny orrbemeneti szőrtüszőgyulladás gyulladásos reakcióinak jelentkezése esetén 10%-os Burow-oldattal vagy 2%-os resorcinnal borogatást alkalmazunk. A szőrtüszőgyulladás kezelése során az orr borogatása mellett kenőcsös kezelés is szükséges.

INFÚZIÓS MÉLYHIDRATÁCÓ, VITAMIN KEZELÉS, ION PÓTLÁS, REHIDRATÁLÁS, IMMUNERŐSÍTÉS, folyadék pótlás és feltöltés javasolt.

A szőrtüszőgyulladást gyakran kísérő kemény mitesszerek esetén, érdemes a megbetegedett bőrterület szőrtelenítését (epilációját) is elvégezni. Az epiláció a gyulladásos beszűrődések felszívódását is elősegítheti.

A beteget a klinikai gyógyulás után is egy ideig figyelemmel kell kísérni, mert a szőrtüszőgyulladás megbetegedés gyakran kiújulhat (recidivál).

Összefoglalás: Szőrtüszőgyulladás orrban, folliculitis vestibuli nasi, orrbemeneti szőrtüszőgyulladás oka, pattanások orr oka, pattanások orr kezelése, pattanások az orrban, fájdalmas orr pattanás,
arc szőrtüszőgyulladás oka, szőrtüszőgyulladás kezelése Szegeden.