Orr scleroma

Scleroma, scleroderma

INFÚZIÓS KEZELÉS ORR DAGANATBAN   ←

orr rhinoscleroma scleromaA scleroderma a felső légutak nyálkahártyájának idült megbetegedése, az infekciós granulomák csoportjába tartozik. A scleroma, scleroderma gyorsan hegesedő infiltrátum képződésben nyilvánul meg. A scleroma mindenekelőtt az orr nyálkahártyáján fordul elő, emiatt rhinoscleromának is nevezzük.

A scleroma, scleroderma kórbonctana

Szövettanilag az orr scleroderma infiltratum alapját sejtekben és véredényekben dús, fibrózus kötőszövet képzi, benne elszórva jellegzetes, nagy Mikulitz sejtekkel. A scleromás szövetre jellegzetesek az intenzíven festődő hyalin gömbök, Russell-testek jelenléte, melyek a sejthalmazok között, vagy szabadon találhatók.

Az orr scleroderma, scleroma tünetei jelei

Az orr scleroma, rhinoscleroma megbetegedés kezdetét az orr nyálkahártya atrófiás gyulladása jellemzi, az orrváladék gyér és sűrű, tapadó nyák, mely beszáradva, kis pörköket képez, az orr, garat vagy gége egyes részein infiltrátumok fejlődnek ki. Az orr infiltrátumok lapos vagy dudoros felszínűek, halvány vörösek, nem esnek szét. A rhinoscleroma, orr scleromában a kötőszövetes elemek túltengése miatt az infiltrátum hegszövetté alakul, mely hamarosan porckeménnyé válik.

Az orrban a heges infiltrátumok szűkületeket, vagy elzáródásokat képeznek, amelyek leggyakrabban az élettani szűkületek helyein jelentkeznek. Ilyenek élettani szűkületek az orrbemenet, choanák, lágyszájpadívek, gége, trachea. Néha a betegek orrából és szájüregéből kellemetlen szag árad (kissé az ozaena szagára emlékeztet).

Az orr scleromás panaszok kezdetben jelentéktelenek, az orr kiszárad és eldugul. Később a légutakban kifejlődő, koncentrikus heges szűkületek az orrlégzést tartósan zavarják és akadályozzák. Az orr scleroma megbetegedés lassú (évekig tart), progresszív lefolyású, gyakran az orr bőrére (orrszárnyakra és az orrsövény hártyás részére), valamint a felső ajakra könny-orrvezetékre és az Eustach-kürtre is ráterjed.

Az orr scleroma diagnózisa, felismerése

Az orr scleroma, rhinoscleroma diagnózisát a rhinoszkópiás vizsgálat (elülső és hátsó rhinoscopia) és a klinikai lefolyás alapján állítjuk fel. Jellemző az is, hogy a megbetegedés nem fájdalmas és a kifekélyesedés hiányzik. Szórványos scleromás megbetegedések gyakrabban a scleromás vidékek lakosain fordulnak elő.

Differenciál diagnózisként el kell különítenünk a kórismében az orr scleromától az orr szifiliszét. Néha a Wassermann, valamint a megfelelő Bordet-Qengou-reakciókat és a próbakimetszést is el kell végezni.

Az orr scleroma kimenetele

Az orr scleroma, scleroderma kórjóslata, a teljes kigyógyulást tekintve, kedvezőtlen. Az életet azok a szövődményes esetek fenyegetik amelyek, légúti szűkületet gége stenosis-t okoznak.

Az orr scleroma, scleroderma kezelése

Az orr scleromás beteg kezelése konzervatív kezelés, vagy sebészi beavatkozás. A konzervatív kezelések közül a leghatásosabb a röntgen és rádiumterápia. Hatásukra különösen a friss sclerodermás infiltrátumok teljesen felszívódnak és eltűnnek. Némi sikerrel használható a vakcina és proteinterápia és a tartarus stibiatus (hánytató borkő) készítmények alkalmazása. Amíg a scleromás infiltratumok még nem kifejezetten hegesek, gumi katéterrel végzett rendszeres tágításokkal (röntgenkezeléssel együtt) viszonylag jó eredményeket lehet elérni a légutak szabadon tartásában.

A sebészi kezelés a heges elzáródások kimetszéséből, az infiltrátumok éles, vagy elektrokoagulációval történő eltávolításából áll. A scleroderma sebészi kimetszése után számos esetben tumor recidíva léphet fel.

Orrműtét előtt és műtét után INFÚZIÓS MÉLYHIDRATÁCÓ, VITAMIN KEZELÉS, REHIDRATÁLÁS IMMUNERŐSÍTÉS ION PÓTLÁS folyadék feltöltés javasolt.

Összefoglalás: Az orr scleroma (rhinoscleroma), scleroderma a felső légutak nyálkahártyájának idült megbetegedése, az orr nyálkahártyán fordul elő, ezért rhinoscleromának hívják. Az orr scleroderma, scleroma tünetei gyér orrváladék és sűrű, tapadó nyák, hegszövet mely porckeménnyé válik, szűkületek elzáródásokat orr kiszáradás és eldugulás. Az orr scleroma, scleroderma kezelése konzervatív kezelés, és sebészi, műtéti beavatkozás.