Akut rostasejt gyulladás

rostasejtek rostasejt gyulladasA rostasejtek heveny és idült gyulladása (ethmoiditis acuta, ethmoiditis chronica)

INFÚZIÓS KEZELÉS ROSTASEJT GYULLADÁSBAN ←

A rostasejtek megbetegedéseit hasonló okok idézik elő, mint az arcüreg és homloküreg megbetegedéseit és a kórbonctani elváltozások is hasonlóak. A rostasejt gyulladás leggyakrabban a megfázás, nátha szövődménye. A rostsejtek gyulladása ritkán izolált. Az elülső rostasejtek rendszerint a homloküreg gyulladással, vagy arcüreggyulladással egyidejűleg betegszenek meg. A hátsó rostasejtek megbetegedése viszont az iküreg (sinus sphenoidalis) gyulladását (sinusitis sphenoidalis) kíséri.

A rostasejt gyulladás, ethmoiditis tünetei és jellemzői

ethmoiditis rostasejt gyulladasAz elülső rostasejtek gyulladásának klinikai képe és tünete részben megegyezik a homloküreg gyulladáséval. Rostasejt gyulladásban a betegek a heveny nátha folyamán fejfájásról, orrgyöki és orrnyeregtáji fájdalmakról panaszkodnak. Ethmoiditisben a betegeke közérzete gyakran rossz, lázasak, fáradékonyak. Az orrgyökre és a belső szemzugra lokalizálódó fájdalom, az elülső rostasejtek megbetegedését jelzi. Az orr dugult, orrváladékozás jellemző.

Idült, krónikus rostasejt gyulladás, ethmoiditis esetében vagy egyáltalán nincs, vagy alig jelentkezik fejfájás és a fej fájdalma. A panaszok egyformán vonatkozhatnak a homlok és rostasejtek megbetegedésére, ami mellett makacs, gyakrabban egyoldali náthát észlelhetünk (egyoldali megbetegedésnél).

Heveny, akut rostasejt gyulladás, ethmoiditis esetében az orr vizsgálatával az orr nyálkahártya nagymértékben duzzadt, vérbő, belövellt, néha gennyes váladék is ürül. Az elülső rostasejtek betegségénél a középső orrjárat területén, a hátsó sejtek gyulladásánál pedig a felső orrjáratban látható az orrduzzanat, nyálkahártya duzzanat és a váladékcsorgás.

gennyes orrvaladek

Idült, krónikus rostasejt gyulladás, ethmoiditis esetében az orrüregi nyálkahártya elváltozások kifejezettebbek. A rostasejt gyulladás hurutos, catarrhalis és allergiás alakjainál, a nyálkahártya megvastagodását sarjak és polipok képződése kísérheti. Másodlagos fertőzés folytán, a rostasejtekben genny képződik és a váladék az orrüregbe folyik, ami gennyes orrfolyásban mutatkozik. Az ethmoiditis tisztán gennyes alakja azonban ritkán észlelhető. Zárt empyema esetében a gyulladás a csonthártyára és csontra terjedhet, fisztulák képződhetnek az arc bőrén (a belső szemzugban), továbbá a szemüreg, az orbita is fertőződhet. Következményesen ödéma és orbitalis phlegmone jöhet létre.

A gennyes ethmoiditis szövődményeként mindezekhez még koponyaűri szövődmények is társulhatnak. Gennyes rostasejt gyulladásnál gyakran károsodik a szaglás is, aminek oka a középső orrjárat nyálkahártyájának ödémás duzzanata. A szagláskárosodás a gennyes gyulladás a szaglóhámra terjedése miatt is kialakulhat. A hátsó rostasejtek gyulladásánál gyakrabban fordul elő szaglászavar. A hátsó rostasejtek anatómiailag közel fekszenek a látóideghez is. Gennyes ethmoiditisnél, rostasejtgyulladásnál a látás károsodása vagy teljes elvesztése, akár vakság is bekövetkezhet.

A rostasejt gyulladás, ethmoiditis diagnosztikája

arcfajdalom rostasejt gyulladasHeveny ethmoiditis esetében, a fájdalom és nyomásérzékenység főleg az orrgyök megnyomásakor jelentkezik. Az orr vizsgálatával (rhinoskópia) ugyanazokat az elváltozásokat láthatjuk a középső orrjárat területében, mint heveny arcüreggyulladásnál. Idült rostasejt gyulladás esetében, az orr vizsgálata során többé-kevésbé jellemző vizsgálati képet kapunk, melyek más melléküregek megbetegedéseivel közösek. A középső orrjárat igen gyakran polipokkal van kitöltve, a középső kagyló polipózusan elfajult és alóla genny folyik.

A felső orrjáratban lévő gennyes váladék, hátsó rostasejt gyulladás, vagy sinusitis sphenoidalis (iküreg gyulladás) jele. Az egyes rostasejtek zárt empyemájánál a kórisme nehézségbe ütközhet. Az ilyen esetekben, szemészeti, orbitális szövődmények és koponyaűri szövődmények lehetőségére való tekintettel, a rostasejteket műtétileg fel kell tárni (FESS műtét, functional endoscopic sinus surgery).

A rostasejt gyulladás, ethmoiditis kezelése

FESS mutet rostasejt gyulladasA rostasejt gyulladás, ethmoiditis kezelés heveny esetekben megegyezik a heveny homloküreg gyulladás és arcüreg gyulladás kezelésével.

Idült, krónikus rostasejt gyulladás esetében a kezelés, a rostasejtek valamennyi megbetegedett sejtjének feltárásából áll. Az elülső, középső és hátsó rostasejtek jól operálhatók endonasalisan FESS (functional endoscopic sinus surgery, ethmoidectomia) műtéttel. A FESS műtét során mindenekelőtt az orrpolipokat és granulációkat távolítjuk el a középső orrjáratból. Ha szükséges, az orrkagylók hipertrófiája, vagy concha bullosa miatt, akkor resecáljuk a középső kagyló elülső végét és megnyitjuk a bulla ethmoidalist. Hajlított, hegyes horoggal és kanalakkal áttörjük az egyes sejteket és tág átjárható közös üregeket hozunk létre. A csontfalak maradványait és a nyálkahártya foszlányokat conchotommal, éles kanállal és fogókkal távolítjuk el. Ily módon fokozatosan valamennyi rostasejtet megnyitjuk és egészen a sinus sphenoidalisig képezzük ki a műtéti üreget.

A FESS műtét végén az üreget tamponálni kell a vérzés megelőzése miatt. Ha a homloküreg fenekét környező, elülső rostasejtek betegedtek meg, vagy ha külső fisztula alakult ki, a rostasejt műtétet külső behatással végezzük, úgy, mint homloküregműtéteknél.

Összefoglalás: A rostasejtek heveny és idült gyulladása (ethtmoiditis acuta, ethmoiditis chronica) okai nátha, megfázás, orrsövényferdülés. A rostasejt gyulladás, ethmoiditis tünetei panaszok fejfájás, orrgyöki és orrnyeregtáji fájdalom láz, fáradékonyság, orrdugulás, orrváladékozás. A rostasejt gyulladás, ethmoiditis kezelése endonasalis FESS műtét az orrpolipok eltávolítása.