Krónikus nátha

Idült nátha (rhinitis chronica)

INFÚZIÓS HIDRATÁLÁS KRÓNIKUS NÁTHÁBAN ←

kronikus natha oka Az idült, krónikus náthának három faját különböztetjük meg: hurutos nátha (simplex chronicus catarrhalis rhinitis), hipertrófiás nátha és atrófiás nátha.

Krónikus, idült nátha esetén az orr nyálkahártyájában maradandó elváltozások alakulnak ki, hipertrófia vagy atrófia alakjában. Krónikus, idült náthában kóros orrváladék fokozott elválasztását észleljük.

Az idült, visszatérő náthát különféle okok idézik elő. Sok esetben az idült nátha gyakran ismétlődő akut és szubakut gyulladás hatására fejlődik ki. Sokszor fertőző betegségek (influenza, grippe, kanyaró, skarlát, diftéria, szifilisz stb.) az alapjai a krónikus nátha kialakulásának.

Minden olyan ok, amely az orrüreg nyálkahártyájának tartós, vagy gyakran ismétlődő vérbőségéhez, hiperémiához vezet, szintén visszatérő, idült náthát hozhat létre (például alkoholizmus, idült székrekedés, szívbetegségek és vesebántalmak).

ORRMANDULA GATOLT ORRLEGZESAz idült, krónikus nátha oka lehet még az orrgarati adenoid vegetáció, orrmandula gyulladás is. Az orrmandula gyakori gyulladásra való hajlama miatt a folyamat az orrüregre és az arcüregre terjedhet, ami gennyes visszatérő, krónikus arcüreggyulladást eredményez. A gyulladt arcüregekből az orr üregéből kifolyó váladék állandó izgató hatása következtében szintén recidiváló krónikus nátha alakulhat ki.

Az idült rhinitisek keletkezésének és különleges lefolyásának a kedvezőtlen munkakörülmények is okozói lehetnek.

Krónikus visszatérő náthára hajlamosítanak a por, az ártalmas gőzök, gázok és vegyszerek, valamint a kedvezőtlen időjárási tényezők. A levegő rendkívüli szárazsága vagy nedvessége, nagy hőmérséklet ingadozások, és a huzat a krónikus nátha kiváltó tényezői lehetnek.

Az orr, a felső légutak kezdeti része, ezért a légutak közül az orrüreg betegszik meg leggyakrabban, mivel leghamarabb kerül érintkezésbe az ártalmas tényezők behatásaival.

A por okozta krónikus nátha

HAZIPOR NATHA Az orrot ért ártalmas behatások között legnagyobb jelentőségű a por által okozott károsodás. Számos üzemben, és városban, szeles vidékeken jelentős mennyiségű por keletkezik és jut a légutakban, amelynek igen nagy a nyálkahártyát ingerlő hatása.

A por hatására az orr, garat és gége nyálkahártyájának elsődleges vagy másodlagos gyulladása alakul ki. Az orr, garat és gége nyálkahártyájának másodlagos gyulladásainak eseteiben a felső légutaknak a por által felsértett nyálkahártyájába fertőzés hatol be. A mechanikusan ingerlő por a nyálkahártyát felsérti. A nyálkahártya sérülés foka és helye a belélegzett por fizikai sajátosságaitól függ, mint a por súlyától, a por térfogatától, a por alakjától, és a repülő részecskék sebességétől.

Nehezebb porrészecskék (fém és ásványi por) főleg az orr bemeneti részeit sértik. A könnyű porrészecskék (kender, gyapjú stb.) a felső légutak mélyebb részeibe jutnak. Ha a bejutó porrészecskék repülésének sebessége nagy, pl. fém vagy porcelántárgyak esztergályozása, csiszolása közben, a porsérülést okozó hatása még nagyobb. Puha, gömbölyű por nem sérti a nyálkahártyát, de viszont elzárhatja a nyálkamirigyek kivezető nyílásait, ily módon elősegíti a nyálkahártya kiszáradását (gipszpor vagy lisztpor) és atrófiás nyálkahártya elváltozásokhoz vezet.

Vasomotor Rhinitis NATHANéhány porfajta (szőrme, gyöngyház stb.) hatására heveny vasomotoros rhinitises roham fejlődhet ki (rhinogen asztma), esetleg valódi asztmatikus rohamok lépnek fel. Az asztmában megbetegedett egyének a különböző allergénekkel szemben fokozottan érzékenyek.

A por okozta orrnyálkahártya sérülés kezdetben heveny gyulladást okoz, az orrban viszketésérzés, gyakori tüsszentés, jelentős mennyiségű híg orrváladék, orrfolyás, orrdugulás, esetleg orrvérzés, jelentkezik. Az orrnyálkahártya duzzanata következtében az orrlégzés akadályozott lesz, a beteg kénytelen a szájon át lélegezni, ami még több por beszívásával jár. A szájon át történő légzés izgatja a garat nyálkahártyáját is, a torokban szárazság és karcoló érzés keletkezik, melyet állandó köhögés, harákolás, krákogás kísér. A folyamat azután a gégére és a hörgőkre is ráterjed. Az orrgarat és Eustach-kürt megbetegedése miatt savós középfülgyulladás, majd nyákos középfülgyulladás (catarrhalis otitis, savós középfülgyulladás, nyákos középfülgyulladás) fejlődik ki.

Legcsohurut bronchitisA por okozta tisztán traumás nyálkahártya gyulladáshoz fertőzés társulhat, így a folyamat gyakran idültté, krónikussá válik. Ily módon az orr nyálkahártyájának és a mélyebben fekvő légutaknak egyszerű hurutos gyulladása fejlődik ki (légcsőhurut). Ez a gyulladásos folyamat néha hosszú éveken át tarthat és fokozatosan a kötőszövet duzzanatához, túltengéséhez, vagyis hipertrófiás nyálkahártya gyulladáshoz vezet.

A foglalkozási megbetegedések nagy része a hurutos és az atrófiás folyamatok csoportjába sorolható. Néhány poros üzemben, pl. malom- vagy cementiparban a dolgozókon gyakran fordul elő rhinitis sicca anterior. A rhinitis sicca anterior következményei az orrnyálkahártya erózió és az orrnyálkahártya fekélyképződés, ismétlődő orrvérzés és az orrsövény átfúródása (lyukas orrsövény, septum perforáció). A rhinitis sicca anterior esetén az orrsövény az elülső, porcos részben fúródik át, a nyílás rendszerint nem terjed rá az orrsövény csontos részére. Ez a típusú lyukas orrsövény, septum perforáció leggyakrabban a króm feldolgozásával foglalkozó üzemek munkásain, ritkábban a cementipari vagy a maró savakkal dolgozóknál figyelhető meg.

RHINOLIT ORRKOA por fokozatosan, nagy mennyiségben halmozódhat fel a középső orrjáratban és orrkő (rhinolith) képződhet.

A különféle porfajták sérülést okozó hatása vegyi hatással is társulhat. A vegyi anyagok az orrnyálkahártya nagyfokú ingerlésében (anorganikus oldható sók), vagy maró hatásban nyilvánulnak meg. Sóoldatok hatására kezdetben hurutos orrnyálkahártya gyulladás tünetei fejlődnek ki, majd később gyakran hipertrófiás orrnyálkahártya gyulladás és nátha jön létre. A maró hatás következményeként az orrnyálkahártya szövet atrófiáját, zsugorodását, hegesedését tapasztaljuk.

Gőzök és gázok az esetek többségében mérgező voltukkal fejtenek ki ártalmas hatást az orr nyálkahártyájára. A gőzök és gázok az orrnyálkahártyára gyakorolt helyi hatáson kívül, általános mérgezést is okozhatnak. Különösen jellegzetes a higanygőz hatása. A higany már alacsony hőmérsékleten is párolog. Higanygőz mérgezésnél a jellegzetes helyi tünetek az orrnyálkahártya, toroknyálkahártya és gégenyálkahártya heveny, akut gyulladásos jelenségei, melyeket bőséges nyákelválasztás, orrfolyás, tüsszentés és köhögés kísér. A higanymérgezésre legjellemzőbb a stomatitis mercurialis bőséges nyál elválasztással, a foghús és száj nyálkahártyájának duzzanatával, és kifekélyesedésével. Heveny higany gázmérgezéseknél heveny rhinitis és laryngitis (gégegyulladás) tünetei fejlődnek ki. Idült, krónikus higanymérgezésnél viszont a nyálkahártya idült hurutját észleljük. Krónikus higanymérgezésben gyakori a szaglóideg károsodás, a szaglásromlás, vagy a teljes szaglás kiesés.

Meteorológiai behatások okozta krónikus nátha

METEOROLOGIA NATHAA hőmérséklet nagyfokú ingadozása, nedvesség, időjárási frontok stb. reflektórikus úton vérkeringési zavart idézhet elő. Magas hőmérséklet és sugárzó hő (például öntőknél, fűtőknél, kovácsoknál, pékeknél stb.) jelentős szerepet játszanak a felső légutak megbetegedéseiben.

A felső légutak foglalkozási megbetegedéseinek megelőzésénél az általános közegészségügyi, higiéniai rendszabályok betartása a legfontosabb.

Az egyéni védekezés legfontosabb szabályai: az orrüreg bekenése kenőccsel, vagy híg olajok alkalmazása orrcseppek alakjában. Ezen kívül poros üzemekben javasolt az orrgarat öblítés, orr átmosás és az inhaláció. Ezt még az üzemben, közvetlenül a poros munkahelyen, a munka befejezte után kell elvégezni.

A felső légutak védelmét a por behatása ellen a különféle védőkészülékek (respirátor, maszkok) használata segítheti.

A krónikus nátha általános megelőzését szolgálja a termelési folyamatok technikai tökéletesítése, ezek révén igen sokszor sikerül a károsodások kiküszöbölése (por, gőzök, gázok stb.).

A munkahelyek egészségügyi viszonyait javítja a tökéletesített rendszerű szellőztetés

Idült nátha, rhinitis chronica fajtái a hurutos nátha, hipertrófiás nátha és atrófiás nátha. Krónikus, idült nátha tünetei a kóros orrváladék elválasztás, orrfolyás orrdugulás. Visszatérő nátha oka fertőző betegségek, influenza, adenoid vegetáció, orrmandula gyulladás. Krónikus náthára hajlamosít a por. A por okozta orrnyálkahártya sérülés miatt viszketésérzés, tüsszentés, híg orrváladék, orrfolyás, orrdugulás, orrvérzés, jelentkezik. Az orrnyálkahártya duzzanata miatt az orrlégzés akadályozott torokban szárazság és karcoló érzés keletkezik.