Orrmelléküreg betegségek

AZ ORR MELLÉKÜREGEINEK MEGBETEGEDÉSÉI

INFÚZIÓS KEZELÉS ARCÜREGGYULLADÁSBAN   ←

ORR MELLEKUREGGYULLADASAz orrmelléküreg gyulladásai, arcüreggyulladások nagyon gyakori megbetegedések (arc. Klinikai adatok szerint, a megbetegedés gyakoriságát tekintve, első helyen az arcüreg megbetegedés áll, azután a rostasejtek betegségei, homloküreg és végül az iküreg betegségei következnek. Az arcüreg idült megbetegedéseinek relatív gyakoriságát a lefolyás kedvezőtlen viszonyai, és a fogak felől történő fertőződés lehetősége okozza. Az orrmelléküregek megbetegedései csak ritkán izoláltak, gyakrabban több melléküreg egyszerre betegszik meg, néha a folyamat az egyik, vagy mindkét oldali üregeket egy időben károsítja (pansinusitis).

Az esetek többségében a homloküreg, arcüreg és a rostasejtek kombinált megbetegedése együtt szerepel.

Az orrmelléküreg-gyulladás és a melléküregek heveny gyulladása gyakran heveny nátha, influenza, kanyaró, skarlát és egyéb fertőző betegségek lefolyása alatt fejlődik ki. Klinikailag nem lehet eldönteni, hogy a gyulladás az orrüregből per continuitatem terjed-e át a melléküregekre, vagy pedig a folyamat hematogén (haematogen) úton fejlődik, és együtt károsítja az orrot és orr melléküregeket. Az orr melléküregeinek gyulladása, különösen a felületesen fekvő homloküreg és arcüreg, sérülések kapcsán is kialakulhat. Az orrüreg fertőzött idegentestjei és rosszindulatú daganatai csaknem mindig az orrmelléküregek másodlagos gyulladását okozzák.

MELLEKUREGGYULLADAS SINUSITISAz orrmelléküreg gyulladások a csontos falak oszteomielitiszeinél is előfordulnak, például szifilisznél és tuberkulózisnál. Ezenkívül még annak a lehetősége is fennáll, hogy a homloküregből, vagy az elülső rostasejtekből a genny az arcüregbe folyik és azt fertőzi.

Az orrmelléküregek idült, krónikus gyulladásai gyakran ismétlődő heveny gyulladások következményei, különösen, ha a bennül felgyülemlett kóros váladék lefolyása akadályozott. A krónikus arcüreggyulladás, orr melléküreggyulladás kialakulásában szerepe lehet ebben a nyálkahártya megvastagodásának, az orrkagylók hipertrófiájának, orrsövényferdülésnek, orrpolipnak, melyek elzárhatják az arcüregek kivezető nyilasait. A mikroorganizmusok magas virulenciája, a szervezet csökkent ellenálló képessége, különösen fertőző megbetegedések után (influenza), elősegítik a melléküreg gyulladás átmenetét idült, krónikus arcüreggyulladássá. Kétségtelen, hogy számos esetben külső tényezők hatása következtében válik a heveny, akut arcüreggyulladás idült orrmelléküreg gyulladássá.

A heveny arcüreggyulladás

SINUSITIS GENNYCSORGASA heveny sinusitisek, heveny arcüreggyulladások hurutos, allergiás, catarrhalis, vagy nyákosak lehetnek. A hurutos, allergiás arcüreggyulladás esetében az elváltozások az arcüregi nyálkahártya duzzanatából, megvastagodásából, ödémás és savós-nyákos váladék termeléséből állnak. A nyálkahártya hámfelszíne, mely többrétegű csillószőrös hengerhámból áll, csak kevéssé változott. Az aprósejtes, gyulladásos infiltráció nem kifejezett. Heveny gennyes arcüreggyulladásnál a nyálkahártya ödémája és duzzanata kevésbé kifejezett, mint a hurutos, catarrhalis, allergiás arcüreggyulladásnál. Heveny gennyes arcüreggyulladás jellemzője, hogy az arcüregi nyálkahártya, és az orrnyálkahártya egyenletesen belövellt, nem ritkán bevérzett és gennyes exsudátummal borított. A nyálkahártya összes rétegében bőséges, gyulladásos sejtesráció észlelhető.  Orr endoszkópiával megfigyelhető a gennycsorgás és gennyes orrfolyás.

Az idült, krónikus arcüreggyulladások

KRONIKUS MELLEKUREGGYULLADAS

Az idült krónikus arcüreggyulladásokat kórbonctani elváltozásai alapján idült hurutos, catarrhalis allergiás   arcüreggyulladásra és krónikus gennyes arcüreggyulladásokra oszthatjuk. A krónikus, idült gennyes arcüreggyulladást még ödémás hipertrófiás granulációs vagy papillomatozus krónikus arcüreggyulladásra és atrófiás krónikus arcüreggyulladás alakokra oszthatjuk.

A krónikus ödémás, catarrhalis arcüreggyulladás jelentéktelen kereksejtes, savós infiltrációja és a nyálkahártya duzzanata jellegzetes. Az arcüregi nyálkahártya duzzanat olyan fokot érhet el, hogy az egész arcüreget kitöltheti. Az ily módon elváltozott nyálkahártyán körülírt hipertrófiák és polipok képződhetnek, melyek az arcüreget kitöltve, annak határain túljutnak és az orrüregbe türemkedhetnek elő (orrpolip, chonanalis orrpolip). Az arcüregi váladék nyákos, vagy nyákos-gennyes, szaga nincs.

MELLEKUREGEK FEJLODESEAz idült gennyes arcüreggyulladás a nyálkahártya szerkezetének és szövettanának nagyfokú megváltozásához vezet. Az arcüregi nyálkahártya rétegei között kereksejtes infiltráció és a nyálkahártya fibrózisa jelentkezik. Az idült gennyes arcüreggyulladásos orr nyálkahártya és arcüregi nyálkahártya felszíne sarjszövethez hasonlóvá válik, egyenetlen, később heges lesz. Néha a gyulladt nyálkahártya megvastagodása cisztikussá alakul, mert a mirigyek kivezető nyílásait a hegek összenyomhatják és elzárhatják. A tisztán gennyes melléküreg megbetegedések rendszerint izoláltak. Az idült sinusitiseknek a szövettani kép alapján történő rendszerezése nehéz, mert gyakran mind a hurutos, allergiás mind a krónikus gyulladásos jegyek együttesen fordulnak elő.

Emiatt egy harmadik arcüreggyulladásos formát is meg kell említeni, a kevert típusú arcüreggyulladást, melyben jellegzetes catarrhalis, hurutos, allergiás és gennyes elváltozások együtt fordulnak elő.  A kevert típusú arcüreggyulladásnál a váladék nyákos-gennyes. Leírnak még az arcüregben egy atrófiás arcüreggyulladás alakot is, ahol az orr és arcüreg nyálkahártyája atrófiás, az üregben kellemetlen szagú, gennyes váladék található.

ARCUREGEK FEJLODESE

A pangó arcüregi váladékban gyakran gomba telepek is elszaporodnak (gombás arcüreggyulladás), ami tartósan fönntartja a krónikus arcüregi gyulladást.

Ami az egyes arcüreggyulladás, orr melléküreggyulladás típusok gyakoriságát illeti, valamennyi üregben leggyakrabban az ödémás, allergiás, hurutos arcüreggyulladás, azután a gennyes és kevert orrmelléküreg gyulladás észlelhető.

Az idült gennyes gyulladás a nyálkahártya kifekélyesedéséhez, a csontfal kárieszes kimaródásához és fisztulák képződéséhez vezethet. A gennyes arcüregi váladék, anaerobok hatására nem ritkán szétesik és rendkívül bűzös, putrid genny képződik. A melléküreg gyulladások főként a felnőtteknél észlelhetők. Gyermekeknél csak akkor alakul ki melléküreg gyulladás, ha már az üregek kifejlődtek, ezért az 5. életévig a valódi melléküreg gyulladások ritkák. Az arcüreggyulladások és rostasejt gyulladások a 8 - 11. életévtől kezdődően jelentkeznek, amikor az orrmellék üregek többé kevésbé kifejlődtek.

Összefoglalás: AZ ORR MELLÉKÜREG MEGBETEGEDÉS, az orrmelléküreg gyulladása. Az orrmelléküregek betegségei izoláltak, vagy több melléküreg beteg, pansinusitis. A homloküreg, arcüreg és a rostasejtek megbetegedése együtt fordul elő. Melléküregek heveny gyulladás oka heveny nátha, influenza, fertőző betegségek. Az orrüreg fertőzések, idegenestek és rosszindulatú daganatok okozzák. Az orrmelléküregek idült gyulladásai ismétlődő heveny gyulladások következményei. A krónikus arcüreggyulladás kialakulás oka az orrsövényferdülés, orrpolip.