Rhinophyma

Borvirágos orr, borvirágos arc (Acne rosacea és rhinophyma)

INFÚZIÓS HIDRATÁLÁS RHINOFIMÁBAN  ←

Rosacea RHINOPHYMA borvirágos orr és arc

A borvirágos arc és borvirágos orr (acne rosacea) az orr, arc és homlok bőrének idült gyulladása. Az orr, arc és homlok bőrének idült gyulladása során, lágy infiltrátumok képződnek a bőrben, felületükön élénkpiros színű csomók és kitágult erek jelennek meg. Az orr bőrét kis hajszálerek rajzolják ki. Később a bőr hipertrófizál, hosszúkás, kékesvörös vagy halványvörös színű kiemelkedések képződnek. Az orr bőrén fellépő hipertrófiás képződmények (rinofimarhinophyma) erősen eltorzítják az arcot és az orrot. A rhinophyma daganat többnyire három, szabálytalan alakú csomóból áll, melyek széles alapon ülnek. Az egyik rhinophyma daganat az orr csúcsán lelógva gyakran a felső ajakra is ráterjed, kettő pedig oldalt az orrszárnyakon helyezkedik el. A rhinophymára jellemző a bőr diffúz megvastagodása. A rhinophyma csomók, nagy számban tartalmaznak erősen hipertrófizált faggyúmirigyeket, melyekből enyhe nyomásra is sárgás faggyú ürül. Emellett a kötőszöveti állomány is megszaporodik és kitágult erek képződnek (borvirágos arc). A rhinophyma lassan, fokozatosan nő és idős korban, főleg férfiakon észlelhető.

Borvirágos orr,  Rhinophyma oka

rhinophyma alkoholos orrA rinofima betegség számos okra vezethető vissza. A feltételezett okok között a külső hőmérsékleti és légköri behatások szerepelhetnek. Alkoholizmus, a gyomor-béltraktus megbetegedései (főleg székrekedés), emésztési zavarok (reflux), nőknél pedig a nemi élet zavara lehet gyakori oka a rhinophyma kifejlődésének. Alkoholisták arcán gyakran megfigyelhető a borvirágos orr és a borvirágos arc (rhinohyma). Nagy valószínűséggel a sav-bázis egyensúly savas irányba történő eltolódása is a kiváltó okok között szerepel. Ez összefüggésben álla az étrenddel, a reflux betegséggel és az életmóddal.

Acne rosacea és rhinophyma tünetei, jellemzői

Az acne rosacea és rhinophyma megbetegedés felismérése egyszerű külső megtekintéssel könnyen megállapítható.

A helyi kezelés acne rosaceánál abból áll, hogy a beteg területet éjszakára gyógyszeres krémmel bekenjük és reggel meleg vízzel lemossuk. A kitágult ereket galván kezeléssel, vagy lézerrel kezelhetjük. A daganatszerű rhinophyma therápiája kizárólag sebészi úton történik. Helyi érzéstelenítésben a daganatot az orr porcos vázáról a bőr teljes vastagságában eltávolítjuk. A defektust a homlokról vett lebennyel fedhetjük vagy célszerűbb a vállról vett bőrátültetéssel, kis darabkákkal fedni az egész sebfelszínt. A sima sebgyógyulás után az orr normális konfigurációja többnyire helyreáll.

Összefoglalás: Acne rosacea és rhinophyma, rinofima az arc, orr, homlok bőrének krónikus gyulladása, során, infiltrátumok képződnek a bőrben.  A borvirágos orr bőrén hipertrófiás képződménye (rhinophyma) eltorzítja az arcot és az orrot. A rhinophyma daganat. Rhinophyma oka hőmérséklet változások, alkohol, reflux betegség. Acne rosacea, borvirágos arc és rhinophyma tünetei külső megtekintéssel.